Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Okaż emocje podczas wystąpień publicznych. Ale unikaj nostalgii

· · 3 min
Okaż emocje podczas wystąpień publicznych. Ale unikaj nostalgii

Nieumiejętne zastosowane emocje mogą zepsuć nawet dobrze przygotowaną prezentację. Jak zatem budować nastrój podczas wystąpień publicznych – i na co zwrócić uwagę?

Niemal każdy, kto miał okazję przemawiać publicznie, zdaje sobie sprawę, że ważna jest nie tylko merytoryczna wartość wypowiedzi, ale także przekaz niewerbalny. Przypominają o tym – i potwierdzają to przeczucie – badania przeprowadzone przez naukowców z Washington State University. Pokazują wprost – poprzez wyniki finansowe będące odpowiedniego zachowania przemawiających – jak ważnym sposobem na przekonanie rozmówcy jest wykorzystanie mowy ciała i prezentacja rozległej palety emocji.

Zaprezentowane przez nich wnioski bazują na analizie aż pięciuset filmów promocyjnych, publikowanych kampanii finansowania społecznościowego na serwisie Kickstarter. Warto dodać, że naukowcy wykorzystali też w tym badaniu algorytmy sztucznej inteligencji, za pomocą których sprawdzili emocje przedsiębiorców zwracających się do potencjalnych inwestorów na filmach umieszczonych na tej platformie crowdfoundingowej.

Indeks górny Kickstarter to jedna z najpopularniejszych platform finansowania społecznościowego na świecie. Fot. Kickstarter Indeks górny koniec

Wykorzystuj wiele emocji – radość, gniew i strach – do budowania narracji

Poszczególne nagrania zostały podzielone pod kątem czterech głównych emocji (radości, gniewu, strachu i smutku), jakie występujący przedsiębiorcy ujawniali w swoich wystąpieniach za pomocą mimiki twarzy. Okazało się, że najskuteczniejsze kampanie charakteryzowały się tym, że występujący w trakcie prezentacji pokazywali nie jedną, a kilka rodzajów emocji, w zależności od tego, o czym w danej chwili mówili. Pokazuje to, jak ważna jest wiarygodność przekazu – nie wystarczy jedynie uśmiechać się i mówić tzw. „uśmiechniętym głosem”. Budując narrację w trakcie wystąpienia, powinniśmy podkreślać znaczenie i wagę wypowiadanych słów, łącząc brzmenie głosu z odpowiednim wyrazem twarzy, tak aby odbiorca mógł wczuć się w treść wypowiedzi.

Łączenie radości, gniewu i strachu spotykało się z najbardziej pozytywnym odzewem oglądających, co potwierdzało się w wysokości wpłaconego wsparcia, a także w liczbie inwestorów, którzy zdecydowali się wpłacić pieniądze na rzecz danego projektu.

Jak wynika z analizy nagrań na Kickstarterze, najlepiej sprawdza się rozpoczynanie wystąpienia z uśmiechem. Co ważne, najbardziej efektywni mówcy‑przedsiębiorcy w swoich wystąpieniach w umiejętny sposób łączyli trzy pierwsze emocje: najpierw przedstawiali swój zespół i to, jak bardzo są z niego dumni, po czym z gniewnym wyrazem twarzy opowiadali o determinacji i wyzwaniach, jakie przed nimi stoją. Na koniec mówili o zagrożeniach i  prezentowali swoje obawy, co również można było wyczytać z ich twarzy.

Uważaj, aby nie popaść w nostalgiczny nastrój

Trzeba jednak uważać, aby podczas wystąpień nie okazywać smutku. O ile trzy pierwsze emocje skutkowały wzrostem zaangażowania odbiorców, o tyle przekaz nostalgiczny miał negatywny wpływ na wynik finansowy zbiórki.

Błędem – według badaczy – jest również nadużywanie jednego rodzaju emocji podczas wystąpień. Powinny one jedynie podkreślać ważne momenty podczas wystąpienia, ale nie mogą być celem samym w sobie. Nadmierna ekspresja może popsuć nawet najlepszą prezentację i narazić występującego na utratę wiarygodności i śmieszność. Dlatego w scenariuszu wystąpienia warto uwzględnić również momenty – tylko momenty – natężonego wyrażania emocji, a przed samym występem kilka razy przećwiczyć prezentację przed lustrem lub przed zaufaną osobą, aby zobaczyć jej reakcje na konkretne elementy wystąpienia. Ta praca nie pójdzie na marne, ale przyczyni się do lepszego przyjęcia naszych propozycji przez osoby, do których kierujemy przekaz, niezależnie od tego, czy zwracamy się do członków własnego zespołu, czy potencjalnych inwestorów.

Jak wykorzystywać emocje podczas wystąpień

  • wykorzystuj nie tylko ruchy rąk, mowę ciała czy brzmienie głosu, ale także mimikę twarzy do podkreślania ważności poszczególnych fragmentów prezentacji

  • buduj i zmieniaj narrację swojego wystąpienia, okazując różnorodne emocje, takie jak radość, gniew i strach

  • nie nadużywaj ekspresji, zachowując konkretne emocje dla kluczowych momentów wypowiedzi

  • unikaj okazywania smutku i melancholii

Indeks górny Źródło: Wnioski pochodzą z badania przeprowadzonego przez naukowców z Washington State University, opisanego w artykule Express yourself: Facial expression of happiness, anger, fear, and sadness in funding pitches, w lipcowywm wydaniu czasopisma naukowego „Journal of Business Venturing”. Indeks górny koniec

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Jak zostać mistrzem komunikacji? 

Joanna Koprowska PL

Sposób, w jakim komunikujesz się z innymi, może być źródłem twojej przewagi – w firmie, w zespole, na rynku pracy. Jak usprawnić swoją komunikację? Skorzystaj z czterech podpowiedzi.

4 wskazówki: jak komunikować się z zespołem, którym zarządzasz? 

Jagna Ambroziak PL

Obejmując stanowisko menedżerskie, pierwszym z wielu wyzwań związanych z dopasowaniem się do pełnienia nowej roli jest nauczenie się, jak skutecznie komunikować się ze swoim zespołem.

Nie bój się zadawać pytań – nawet tych z pozoru głupich i niedyskretnych 

Jacek Tomczyk PL

W miejscu pracy obowiązuje nas pewien savoir vivre, a także zapisane w Kodeksie Pracy zasady dotyczące uszanowania prywatności współpracowników. Okazuje się jednak, że pytania dotyczące drażliwych, osobistych tematów nie przeszkadzają innym w takim stopniu, jak mogłoby się nam wydawać.

Jacek Tomczyk

Redaktor "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska"

Polecane artykuły

Polecane artykuły