Spytaj o najlepszą dla Ciebie ścieżkę rozwoju kariery: 22 250 11 44 | infolinia@ican.pl

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Generacja Z – czego mogą nauczyć nas młodzi?

· · 5 min
Generacja Z – czego mogą nauczyć nas młodzi?

W obecnych czasach przedsiębiorcy muszą się mierzyć z postępującymi zmianami demograficznymi, które definiują przyszłych pracowników i klientów. Jest to naturalny cykl życia, który sprawia, że na rynku pracy pojawia się coraz więcej młodych ludzi. Wprowadzają oni wiele innowacji i dynamizmu do zespołu, co może okazać się nie lada wyzwaniem dla liderów oraz pracowników ze starszego pokolenia. Poniżej dowiesz się czym jest Gen Z i jakie korzyści mogą wnieść do organizacji.

Wiele osób negatywnie odbiera generacje Z, gdyż panuje przekonanie, iż młodzi ludzie są leniwi i roszczeniowi. Jednakże my pokazujemy, że to wcale nie jest prawda! Nowe pokolenie jest pełne nowoczesnych pomysłów, doskonale zna się na technologii, trendach medialnych oraz jest chętne do rozwoju. Aby obalić szkodliwe stereotypy, poniżej wyjaśnimy Ci, czym jest Gen Z.

Czym, a raczej kim jest Gen Z – definicje

Pokolenie Z, generacja Z, Gen Z, pokolenie internetowe… jest to młode pokolenie, które dopiero będzie wkraczać, albo już postawiło swoje pierwsze kroki w środowisku zawodowym. Gdy mówimy o generacji Z, automatycznie myślimy o młodych ludziach, jednak w jakim wieku właściwie są te osoby? Zakłada się, że pokolenie Z zaczyna się od 1995, a kończy na 2012 roku. Mowa zatem o ludziach w przedziale wiekowym 12‑29 lat, jednak w kontekście zawodowym mamy głównie do czynienia z osobami około dwudziestoparoletnimi. Gen Z to często nadal studenci, którzy pragną zdobywać pierwsze doświadczenie zawodowe. Jednakże nowe pokolenie można spotkać nie tylko na stanowisku praktykanta, ale także na wyższych. Wejście Gen Z na rynek wiąże się z wieloma wyzwaniami, gdyż jest to pierwsza w pełni scyfryzowana grupa społeczna. Jakie zatem generacja Z ma podejście do pracy i czego może nas nauczyć?

Czego uczymy się od pokolenia Z?

Podejście Gen Z do kultury pracy różni się w pewnym stopniu od pracy rozumianej przez starsze pokolenia. Nie dość, że często odchodzą od niepotrzebnych formalności, to wprowadzają stale nowe trendy, słownictwo, a także stanowczo stawiają granice między życiem prywatnym a pracą. Jakie cenne rady mają dla nas młodzi ludzie i na czym się wzorować?

Nowe słownictwo

Boomer, rel, odklejka… Może spotkałeś się z tymi słowami, jednak nie masz pojęcia co one oznaczają? Ciężko jest nadążyć nad slangiem młodzieży, gdyż jest on bardzo dynamiczny – jedno słowo może mieć swoją chwilę sławy przez ledwie miesiąc, a potem zastępuje je nowe. A jak użyjesz takiego słowa w nieodpowiednim kontekście to jesteś boomerem. Jednakże znajomość języka nowego pokolenia może się przydać w marketingu, zwłaszcza w real‑time marketing. Aby przyciągać nowych, młodych klientów czy pracowników, warto nawiązywać do bieżących memów, słownictwa oraz trendów w Internecie. Jest to trudne wyzwanie, jednak pomaga budować komunikację z generacją Z i ociepla wizerunek pracodawcy. Jeśli masz w swoim zespole osobę z pokolenia Z, to warto poprosić ją o szkolenie odnośnie młodzieżowych słów!

Postuję, więc jestem

Życie pokolenia Z toczy się głównie w Internecie. Nic dziwnego, skoro większość z nich  dorastała z tabletami w dłoniach i szybciej potrafili wejść na YouTube’a niż powiedzieć słowo „mama”. Jednak dzisiaj ma to swoje plusy, gdyż cały świat zmierza do całkowitej cyfryzacji. Generacja Z stanowi większość użytkowników Internetu, zwłaszcza mediów społecznościowych i to właśnie te platformy mają obecnie największą moc dotarcia do obiorcy. Warto zatem skupić się na tych kanałach, gdyż są one najskuteczniejszym sposobem komunikacji z młodymi ludźmi. Dlatego też pokolenie Z preferuje pracę zdalną i często wybiera oferty, gdzie taka możliwość jest zapewniania. Nie świadczy to jednak o ich lenistwie czy aspołeczności, wręcz przeciwnie – elastyczny tryb pracy pomaga im łączyć pracę ze studiami, a także pozostawia czas na rozwój pasji. W związku z tym, pracodawcy powinni dostosować swoje oferty do wymagań nowego pokolenia, aby zainteresować przyszłych pracowników.

Umiejętne odpoczywanie

Współcześnie nadal występuje problem pogodzenia pracy z czasem wolnym. Gdy kończymy pracę, często wracamy do domu na tyle zmęczeni, że siadamy jedynie przed telewizorem i tak mija nam cały wieczór. Jednak generacja Z jest mistrzem w łączeniu życia zawodowego z prywatnym. Jako nowe pokolenie nie mają zakorzenionych przekonań, że trzeba zostawać w biurze po godzinach. Gen Z chętnie korzysta z pracy zdalnej, która pozwala im zaoszczędzić czas na dojazdy do biura, sprawia większy komfort oraz pozwala na większą elastyczność w ciągu dnia. Młodzi ludzie nie boją się stawiać granic – jeśli ich czas pracy wynosi 8 godzin, to tyle będą pracować, a reszta dnia jest przeznaczona na ich sprawy prywatne. Na szczęście coraz więcej organizacji proponuje rozwiązania, które pomagają zachować odpowiedni work‑life balance. Właśnie takich ofert będą poszukiwać młodzi ludzie. Warto zatem zastanowić się nad sposobem zarządzania własnym czasem, a także czasem swojego zespołu. Inwestycja w siebie przynosi korzyści nie tylko danej osobie, ale też całej organizacji, gdyż tylko szczęśliwy i spełniony człowiek może być dobrym pracownikiem.

Stawianie na rozwój pasji

Gdy już wypracujemy odpowiedni work‑life balance, to możemy efektywnie zacząć rozwijać swoje pasje. Najcenniejszy pracownik to taki, który posiada kreatywne zainteresowania i chce się kształcić w wielu dziedzinach. Pokolenie Z często musi łączyć pracę ze studiami oraz swoim hobby, jednak wie, że rozwój osobisty jest kluczowy w osiągnięciu sukcesu. Warto ustalić sobie plan, na jakich pasjach chcemy się skupić i na początku wygospodarować na nie chociaż godzinę dziennie. Młodzi ludzie często są członkami studenckich kół naukowych albo należą do różnych stowarzyszeń, co pomaga im nawiązywać cenne kontakty oraz zdobywać wiedzę, którą mogą później wykorzystać w pracy i zainspirować kolejne osoby. Człowiek, który rozwija swoje pasje staje się bardziej kreatywny, dzięki czemu może wprowadzać ciekawe innowacje do organizacji.

Przejdźmy na Ty

Szanowny Panie Prezesie, z poważaniem XYZ. A gdyby tak przejść na Ty? Zrezygnowanie z niepotrzebnych formalności i poważnego tonu przyczyni się do poprawy atmosfery w organizacji – zwłaszcza z perspektywy młodych ludzi. Z zasady nowe pokolenie zajmuje na początku niższe stanowiska, zatem to oni najbardziej odczuwają niższość w stosunku do pracowników na wyższych szczeblach. Oczywiście istnieją wyjątki i to normalne, że do założyciela firmy będziemy zwracać się per „Pan”, jednakże miedzy resztą pracowników warto ujednolicić sposób zwracanie się. Nie wiąże się to z brakiem szacunku, takie zmiany sprawią, że generacja Z będzie się czuła bardziej komfortowo i pewniej oraz zniknie niepotrzebny dystans między współpracownikami. Przecież wszyscy gramy do jednej bramki. Pamiętaj – jeśli czujesz autorytet jedynie wtedy, gdy okazujesz wyższość nad swoimi pracownikiem, to możliwe, że popełniasz jakiś błąd w sposobie zarządzania.

Dbałość o swoje prawa

Nowe pokolenie stanowi jedną z najbardziej świadomych grup społecznych. Zdają oni sobie sprawę ze wszelkich problemów politycznych, społecznych czy klimatycznych. Wiedzą, jakie mają prawa, kiedy są one naruszane i jak o nie walczyć. Dlatego generacja Z tak bardzo pilnuje swoich obowiązków wynikających z umowy o pracę i wie, kiedy można od niej wymagać więcej, a kiedy nie. Nie ma to nic wspólnego z byciem roszczeniowym, a jedynie z posiadaniem umiejętności asertywności. Pomaga ona budować pewność siebie, wyrażać swoje zdanie i potrzeby oraz przyjmować krytykę. Niestety w dzisiejszych czasach często można usłyszeć o przypadkach mobbingu w pracy, jednak młodzi ludzie nie bagatelizują takich spraw i nie boją się zgłaszać swojego niepokoju. Warto popracować nad swoją stanowczością i walką o swoje prawa, ponieważ jeśli my sami ich nie dopilnujemy, to nikt inny za nas tego nie zrobi i zostaniemy wykorzystani.

Jak rozmawiać z nowym pokoleniem?

Mimo wielu zmian i różnic związanych z nowym pokoleniem, to naprawdę nie ma się czego bać! Gen Z jest bardzo otwarte i przyjazne, cechuje się chęcią do nauki i do rozwoju, zatem praca z nimi to sama przyjemność. Jeśli nie będziesz traktował młodych ludzi jak dzieci, tylko jak dorosłych, oraz nie będziesz próbował przesadnie udowodnić swojej wyższości, to chętnie Ci zaufają i się przed Tobą otworzą. Postaraj się zrozumieć, że nadchodzą zmiany, a zasady, według których żyje młodzież, tworzą przyszłość i stają się standardem w dzisiejszych czasach. Warto przeanalizować zachowania Gen Z i zastanowić się, czy nie warto wdrożyć parę z nich w swoje życie oraz w życie organizacji. Jeśli będziesz czuł się zagubiony w nowej rzeczywistości, to śmiało poproś młodych o radę – z chęcią podzielą się z Tobą swoim światem!